« Takaisin

Uranuurtaja-tarina

Citycon Oyj

Jukka Nieminen

Opiskelijoiden projekti toi uutta energiaa kauppakeskukseen

Tässä juttusarjassa esitellään työnantajia ja yrittäjiä, jotka ovat hyötyneet pitkäjänteisestä koulutusyhteistyöstä ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Yhteistyön muotoja hyödynnetään mm. rekrytointiin ja henkilöstön kouluttamiseen, esimerkiksi koulutus- ja oppisopimuksilla. Koulutuskumppanin kanssa on helpompi ylläpitää henkilöstön osaamisen jatkuvaa kehittämistä.

IsoKristiina on Cityconin ja Ilmarisen omistama suuri kauppakeskus Lappeenrannassa. Kauppakeskuksessa on noin 70 erilaista liikettä ja palvelua, ja se sijaitsee aivan kaupungin ytimessä. Jukka Nieminen työskentelee Cityconissa IsoKristiinan keskuspäällikkönä ja on tämän tarinan Uranuurtaja.

Sampo Pop Up Factory täytti tyhjän tilan

IsoKristiinassa oli vuoden 2018 alussa yksi liiketila tyhjillään, kun paikallisessa Saimaan ammattikoulussa eli Sampossa puolestaan oli suuri määrä innokkaita tulevaisuuden työntekijöitä eri aloilta vailla projektia. Tällöin Nieminen sai puhelinsoiton Sampon opettajilta Päivi Ovaskalta ja Toni Nikulta siitä, voisiko heidän opiskelijansa mahdollisesti tehdä IsoKristiinan kanssa jotakin yhteistyötä. Alkoi ideointi, jonka lopputuloksena syntyi Sampo Pop Up Factory.

Sampo Pop Up Factory oli tila, joka täytettiin ammattikoulun opiskelijoiden uusilla ja raikkailla ideoilla. Tarjolla oli tekstiilialan opiskelijoiden tarjoamaa korjausompelua ja esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden vetämiä jumppatuokioita. Sampon puusepäksi opiskelevat opiskelijat perustivat tilaan Woodstudio-nimisen kaupan, jossa he myivät käsitöitään. Osa opiskelijoista saikin tilassa varmasti ensimmäisen kosketuksensa nykypäivän työelämästä tuttuun moniammatillisuuteen, sillä he pääsivät työskentelemään tilassa yhteistyössä monipuolisesti eri alojen opiskelijoiden kanssa.

Tapahtumia ja toimintaa

Kun tilan käyttämisestä oli sovittu, alkoivat käytännön järjestelyt. Opiskelijat rakensivat tilan itse alusta loppuun tekemällä siitä viihtyisän ja sisustamalla sen tarpeidensa mukaisesti. Tilassa pidettiin viikon mittaiset avajaiset, joiden järjestämisestä vastasivat pääasiallisesti opiskelijat yhdessä ohjaajiensa kanssa. Myöhemmin tilassa on järjestetty opiskelijoiden toimesta esimerkiksi markkinointitapahtuma, jossa opiskelijat järjestivät yhteisöllistä toimintaa pelaamisen ja liikunnan muodossa kauppakeskuksen asiakkaille.

– Olemme meidän puoleltamme toki olleet mukana tukemassa ja sparrailemassa, mutta kaiken ohjelman ja ideat ovat nuoret toteuttaneet ohjaajiensa johdolla, Nieminen kertoo.

Tulevaisuudessa tilan toivotaan yhä täyttyvän oppilaitosyhteistyön tuloksilla, mutta jatkosta ei ole vielä sovittu sen tarkemmin. Sampo Pop Up Factory on tähän mennessä poikinut yhteistyötä myös kauppakeskuksen liikkeiden ja opiskelijoiden välillä. Opiskelijat ovat päässeet esimerkiksi tekemään korjausompelua asiakkaiden liikkeistä ostamiin vaatteisiin sekä auttamaan liikkeitä esillepanoon liittyen.

– Tämän tyyppistä yhteistyötä voisi varmasti hyödyntää ihan lukemattomilla tavoilla ja niin toivottavasti tullaan jatkossa tekemäänkin, Nieminen kuvailee tulevaisuuden suunnitelmia.

Lue myös muut Uranuurtaja-tarinat

Uranuurtajaksi?

Ilmoittaudu tai ilmianna uraauurtava työnantaja, yrittäjä tai opettaja, jonka tarina ansaitsee tulla kerrotuksi!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

« Takaisin
Takaisin ylös