« Takaisin

Uranuurtaja-tarina

Helen Oy

Maija Virta

“Oppilaitosyhteistyö tarjoaa monipuolisia hyötyjä ja täsmäratkaisuja!”

 

Tässä juttusarjassa esitellään työnantajia ja yrittäjiä, jotka ovat hyötyneet pitkäjänteisestä koulutusyhteistyöstä ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Yhteistyön muotoja hyödynnetään mm. rekrytointiin ja henkilöstön kouluttamiseen, esimerkiksi koulutus- ja oppisopimuksilla. Koulutuskumppanin kanssa on helpompi ylläpitää henkilöstön osaamisen jatkuvaa kehittämistä.

Energiayhtiö Helen Oy:n HR-asiantuntija Maija Virta on tehnyt useita vuosia tiivistä yhteistyötä pääkaupunkiseudun ammatillisten oppilaitosten kanssa. Hänen kokemuksensa mukaan ammattikoulujen opiskelijoita kannattaa käyttää harjoitteluissa työelämässä oppimisen jaksoilla.

—  Ymmärrän hyvin, ettei välttämättä tule ensimmäisenä mieleen kysellä yhteistyötä paikallisen ammattikoulun kanssa. Havaitsen tätä samaa ihan täällä meidän omassa yrityksessäkin. Opiskelijat ovat kuitenkin fiksuja tulevaisuuden tekijöitä, joita kannattaa käyttää enemmän. Ehdottomasti kannattaa ainakin kokeilla! Meille on ollut opiskelijoista paljon iloa ja hyötyä, Virta suosittelee.

Vuonna 2018 Helen Oy ja Maija Virta osallistuivat ammatillisen koulutuksen ja työelämän valtakunnalliseen yhteiskehittämiseen, jossa työstettiin palvelumuotoilun keinoin uusia malleja entistä parempaan yhteistyöhön. Helen ja Stadin ammattiopisto kehittivät konseptin, jota kutsutaan työelämäkävelyksi.

—  Työelämäkävelyn idea lähti meidän esimiehen toiveesta. Hänen mielestään olisi hienoa tutustua työelämässä oppijoihin ihan rauhassa etukäteen ja samalla esitellä meidän työtehtäviä ja työympäristöä. Kahdenkeskisessä tapaamisessa on tarkoitus katsastaa puolin ja toisin onko työ hakijalle sopiva. Me voimme tutustumisen jälkeen miettiä onko nuori sopiva työskentelemään koulutussopimuksella ja toisaalta opiskelija voi miettiä, onko hän halukas tulemaan meille. Tavoitteena on, että molemmille osapuolille saadaan mahdollisimman hyvät lähtökohdat koulutussopimuksen tekemiselle. Tällaista toimintamallia kannattaa muidenkin kokeilla, Virta vinkkaa.

Koulutussopimuksen mahdollisuudet ahkerassa käytössä

Helenillä käy työelämässä oppimisessa joka vuosi noin 25 opiskelijaa ja käytännössä kaikkien kanssa tehdään koulutussopimus. Helen tekee yhteistyötä kaikkien pääkaupunkiseudulla vaikuttavien ammatillisten oppilaitosten kanssa. Suurin koulutuskumppani on ollut Stadin ammattiopisto. Maija Virta kertoo Helenin haluavan kantaa yhteiskuntavastuuta nuorten kouluttamisesta ja kokee koulutussopimuksen olevan heille tällä hetkellä paras vaihtoehto.

—  Koulutussopimus on kaikille osapuolille helppo ja joustava tapa mahdollistaa nuoren opiskelijan tutustuminen oman alan töihin osana ammatillista koulutusta, kehittää henkilöstön osaamista ja rekrytoida uusia tekijöitä.

Koulutussopimuksella työskentely ja osaamisen kehittäminen on parhaimmillaan molemminpuolista tutustumista työnantajan ja opiskelijan välillä.

—  Esimerkiksi sähkö- ja automaatioalan opiskelijoiden tullessa töihin heidän ennakkokäsitykset yleensä poikkeavat siitä, millaisia töitä meillä tehdään. Sähkö- ja automaatioalan perustutkinto on painottunut paljon talotekniikkaan ja meillä työt ovat teollisuusprosessin kunnossapitoa. Opiskelijoilla on harvoin kovin selkeää kuvaa ennakkoon sähkön, lämmön ja kylmän tuotannosta, Virta valaisee.

Toisaalta Maija Virta haluaa raottaa oppilaitosyhteistyön merkitystä myös Helenin omista tarpeista ja lähtökohdista käsin.

—  Me tarvitsemme joka vuosi hyviä kesätyöntekijöitä ja yhteistyö oppilaitoksen kanssa on ollut meille hyvä väylä rekrytoida tekijöitä. Kun opiskelija tulee työelämässä oppimisen jaksolle, niin hyvin sujuneen työskentelyn jälkeen jo neuvotaan, että laita kesätyöhakemus tulemaan.

—  Opiskelijoiden työllistämisessä on sekin hyvä puoli meille, että tullessaan työmaille he haastavat kysymyksillään meidän kokeneempia kavereita. Silloin joutuu itsellekin kirkastamaan, miksi jokin asia tehdään tietyllä tavalla, Virta jatkaa.

Työelämässä oppiminen on joustava ja työelämälähtöinen tapa kouluttaa henkilöstöä

Koulutussopimuksen lisäksi myös oppisopimus on Helenillä paljon käytetty kouluttautumisen muoto ammattilaisten osaamisen kehittämiseen. Helenin henkilöstö on suorittanut useita erilaisia ammatti- ja erikoisammattitutkintoja. Kunnossapidon ammattitutkinto on ollut pitkään hyvin suosittu, koska se vastaa juuri kunnossapitäjien monipuoliseen osaamistarpeeseen.

Kuva: Helen Oy

—  Meidän asentajat tekevät kunnossapitoa, niin kyseisen alan tutkinto osuu täydellisesti meidän tarpeisiin. Otettiin tutkinto ilolla vastaan, kun se tuli. Ensimmäisissä koulutushankkeissa meiltä olimukana iso ryhmä. Tänä keväänä valmistui pienempi ryhmä sähkö- ja automaatioalan asentajia kunnossapidon ammattitutkintoon, Virta kertoo.

Tällä hetkellä oppisopimuskoulutuksia on menossa noin 20. Virta kokee työtä lähellä olevan opiskelun erittäin tärkeänä.

—  Tällaista osaamisen kehittämistä kannattaa mielestäni suosia, koska se on joustava ja työelämälähtöinen tapa kouluttaa henkilöstöä. Opiskelu on niin lähellä työn tekemistä ja samalla kuitenkin haastaa arjen tekemisen. Lähipäivistä saa aina ryhmältä uusia ajatuksia ja voi tulla töihin kehittämään toimintaa.

Maija Virta haluaa vielä tuupata muitakin työnantajia oppilaitosyhteistyön suuntaan.

—  Yhteistyömuotoja ja tapoja on monenlaisia. Ei muiden tarvitse tehdä juuri niin kuin me Helenillä teemme. Kannattaa tarkistaa, mitä ammatillisella koulutuksella olisi tarjolla juuri teille!

Energiayhtiö Helen Oy on tuottanut palveluita Helsingin seudulla yli sata vuotta, sillä Helsingin kaupunginvaltuusto perusti aiemmin Helsingin Energiana tunnetun yhtiön jo vuonna 1909. Nykyisin Helen Oy on toimialallaan yksi Suomen suurimmista tuottaen sähkö-, kaukolämpö ja kaukojäähdytyspalveluita.

 

Haluatko tarinasi Uranuurtajat.fi -sivustolle?

Jos tämä Uranuurtaja-esittely innosti ja tunnistat organisaatiosi kuuluvan samaan porukkaan, voit ilmoittaa teidän mukaan Uranuurtajiin jutun alta löytyvällä lomakkeella. Voit myös ilmoittaa meille jonkun tuntemasi henkilön tai työnantajan, joka tekee mielestäsi uraauurtavaa yhteistyötä ammatillisen oppilaitoksen kanssa.

Suositellut Uranuurtaja-tarinat

Uranuurtajaksi?

Ilmoittaudu tai ilmianna uraauurtava työnantaja, yrittäjä tai opettaja, jonka tarina ansaitsee tulla kerrotuksi!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

« Takaisin
Takaisin ylös