« Takaisin

Uranuurtaja-tarina

Keuda

Kari Ylihakola

Työnantajien vinkeillä opintoja säädetään parempaan 

Tässä juttusarjassa esitellään työnantajia, yrittäjiä sekä oppilaitosten edustajia, jotka ovat tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä keskenään. Yhteistyön muotoja hyödynnetään esimerkiksi mahdollistamalla ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille työelämässä oppimisen mahdollisuuksia.

Siinä missä muut turistit valokuvaavat ulkomailla maisemia ja patsaita, Keudan sähkö- ja automaatioalan opettaja Kari Ylihakola ottaa kuvia itselleen ja opiskelijoilleen sähköasennuksista. Hän pitää säännöllisesti yhteyttä sähköalan yritysten kanssa ja pitää yhtenä yhteistyön onnistumisen merkkinä sitä, että yritykset tulevat oma-aloitteisesti koululle etsimään opiskelijoita oppiinsa. 

Sähkö- ja automaatioalan positiivinen tulevaisuus 

Sähkö- ja automaatioalalla riittää töitä. Monipuoliset työmahdollisuudet kunnossapidosta johtotehtäviin takaavat, että jokaiselle löytyy jotakin ja erikoistua voi hyvinkin pitkälle. Oman osaamisen ylläpitäminen on avainsana kehityksen tuomiin haasteisiin vastaamisessa. 

– Tärkeimmät taidot, jotka haluamme opiskelijoiden oppivan, ovat sosiaaliset taidot, kädentaidot ja kuvanlukutaito. Kuvanlukutaidolla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että sähköpiirustuksista osaa hahmottaa, mitä komponentteja laitteessa on ja miten se toimii, Ylihakola kuvailee. 

Muilta kouluttajilta ja opettajilta parhaat vinkit käyttöön

Ylihakola ylläpitää omaa osaamistaan monin tavoin. Valokuvaamalla sekä lukemalla oppii paljon uutta, jota voi hyödyntää opetuksessa esimerkiksi asennusharjoitusten päivittämisessä. Harjoitusmalleja on syytä uudistaa aina silloin, kun lainsäädäntö tai työkalut muuttuvat. 

Kannustaminen ja opiskelijoiden tasa-arvoinen kohtelu ovat Ylihakolalle tärkeitä arvoja opettamisessa. Koska jokainen on noviisi alallaan joskus, Ylihakola tietää, miltä merkittävät oppimiskokemukset tuntuvat ja haluaa siksi kehittyä opettamisessaan edelleen.

– Seuraan muiden kouluttajien ja opettajien työtä ja siten voin löytää hyviä malleja omaan työhöni, sähkö- ja automaatioalan uranuurtaja pohtii.

Mitä opiskelijan valmiuksien huomioiminen on parhaimmillaan?

Opiskelijan valmiuksilla tarkoitetaan sekä valmiutta työelämässä toimimiseen että ammatillisen osaamisen kehittymistä ja valmiuksia. Opiskelijan työelämässä toimimisen valmiuksia ja niiden kehittymistä tuetaan suunnitelmallisesti. Työelämäjaksojen ajoitus on yksilöllistä ja oikea-aikaista, ja opiskelija on saanut valmistautua riittävästi työelämässä oppimiseen.

Oppilaitos järjestää tapahtumia tai palveluja, joissa opiskelija ja työnantaja voivat vaivattomasti kohdata. On hyödyllistä, jos opiskelija voi välittää tietoa osaamisestaan, motivaatiostaan ja urasuunnitelmistaan työnantajalle. Opiskelijan työnhakua ja itsearviointia tuetaan sekä hänen osaamistaan dokumentoidaan.

Tutki kriittisiä pisteitä ja paranna oppilaitoksesi palvelua

Iso joukko ammatillisen koulutuksen järjestäjiä ja työelämän edustajia ympäri Suomen on tunnistanut yhdessä Parasta Palvelua -kehittämisohjelman kanssa kahdeksan tärkeää työelämässä oppimisen ”kriittisistä pistettä”. Kriittiset pisteet ovat kehittämisen kohteita ja näkemyksiä työelämän ja opiskeli­jan paremmasta palvelusta. Ne muodostavat oppilaitoksen työelämän palveluprosessin.

Lue lisää opiskelijan valmiuksista ja muista kehittämisen kohteista Hyvän palvelun oppaasta >>

Lue myös muut Uranuurtaja-tarinat

Uranuurtajaksi?

Ilmoittaudu tai ilmianna uraauurtava työnantaja, yrittäjä tai opettaja, jonka tarina ansaitsee tulla kerrotuksi!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

« Takaisin
Takaisin ylös