« Takaisin

Uranuurtaja-tarina

Rakennustyö Salminen

Osmo Salminen

”Yhteistyö oppilaitoksen kanssa on meille elinehto”

 

Tässä juttusarjassa esitellään työnantajia ja yrittäjiä, jotka ovat hyötyneet pitkäjänteisestä koulutusyhteistyöstä ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Yhteistyön muotoja hyödynnetään mm. rekrytointiin ja henkilöstön kouluttamiseen, esimerkiksi koulutus- ja oppisopimuksilla. Koulutuskumppanin kanssa on helpompi ylläpitää jatkuvaa osaamisen kehittämistä.

Kevään korvilla opiskelijat aktivoituvat suunnittelemaan tulevia kesätöitään. Hakeminen tuli ajankohtaiseksi myös nuorelle Osmo Salmiselle vuonna 2004. Elettiin kuopiolaisen rakennusyrityksen alkuaikoja, kun Salminen ei tahtonut löytää itselleen sopivaa kesätyötä. Hän päätti työllistää itse itsensä ja niin Rakennustyö Salminen sai alkunsa.

—  Perustin tämän perheyrityksemme viisitoista vuotta sitten, kun en tahtonut löytää itselleni kesätöitä. Kesän lopulla alkoikin olla hommia jo sen verran, että aloin katsoa tätä pidemmälle, Salminen muistelee.

Vuosien saatossa on ehtinyt tapahtua monenmoista. Rakennustyö Salminen on kasvanut hiljalleen sadan hengen yritykseksi ja tällä hetkellä toimistot löytyvät Kuopion lisäksi myös Varkaudesta ja Helsingistä.

—  Alkutaipaleella haasteita oli runsaasti. Kun liiketoiminta alkoi nousta kuolemanlaaksosta, tuntui kyllä todella hyvältä, Salminen kertoo.

Monipuolinen koulutusyhteistyö mahdollistaa yrityksen jatkuvan kehittymisen

Rakennustyö Salmisen toiminta keskittyi pitkään erilaisiin urakoihin, mutta nykyisin liiketoimintaa on laajennettu asuntorakentamisen puolelle ja palveluita tuotetaan myös yksityisasiakkaille. Laajentaminen ei olisi Salmisen mukaan ollut mahdollista ilman pitkäjänteistä ja monipuolista yhteistyötä ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Savon ammattiopisto Sakky onkin ollut arvokas kumppani Salmiselle yrityksen alkuajoista lähtien.

—  Todella hyvin on sujunut yhteistyö Sakkyn kanssa. Olemme tehneet yhteistyötä aina. Ajatus on ollut koko ajan, että kannattava ja kestävä liiketoiminta tarvitsee jatkuvasti uudistumista ja investointeja. Uudistuminen tulee rakentamisen alalla nimenomaan uusien ihmisten kautta. Uutta verta ja uusia nuoria tekijöitä tarvitaan. Mistä heitä saadaan? Vähissä ovat vaihtoehdot eli melkeinpä se on koulun kautta tultava. Sakky on ollut hyvä kumppani meille, Salminen kehuu.

Osmo Salminen (vas.) ja opettaja Hannu Savolainen

Sakkyn opettaja Hannu Savolainen vastaa yhteistyöstä Rakennustyö Salmisen kanssa ja hänen mukaansa työnantaja saa opiskelijoilta vuolaita kehuja.

—  Työmailla panostetaan laadukkaaseen työn ohjaamiseen. Siellä aidosti kehittyy ja oppii tekemään tätä työtä. Meiltä on mennyt joskus myös vähemmän motivoituneita opiskelijoita Salmiselle, mutta siellä tilanne on kääntynyt päinvastaiseksi ja kipinä alaa kohtaan on kasvanut, Savolainen kertoo.

Osmo Salminen ei osaa suorilta käsin kertoa, miksi heillä viihdytään niin hyvin, mutta aavistuksia on.

—  Olen kuullut, että meillä pääsee tekemään töitä monipuolisesti. Opiskelijat ovat päässeet tekemään tutkinnon osien mukaisia tehtäviä, kehittämään ammattiosaamista ja antamaan näytöt. Työ onkin meillä tärkeässä roolissa. Arvostamme ihmisten tekemää työtä ja sitä kautta arvostamme myös ihmistä, Salminen pohtii.

Pitkäjänteinen yhteistyö kehittää ja tukee myös työpaikkaohjausta

Pitkään jatkuneen yhteistyön aikana tekemisen malleja ja muotoja on ollut monipuolisesti. Salmisella on käynyt opiskelijoita koulutussopimuksella tutustumassa rakennusalaan lyhyemmillä harjoittelujaksoilla. Osa on jatkanut töitä oppisopimuksella ja lopulta työllistynyt yritykseen. Opettaja Hannu Savolaisen mukaan tämä työllistyminen näkyy nyt erityisen positiivisesti työpaikkaohjauksessa. Tälläkin hetkellä on 12 opiskelijaa eri työmailla.

—  Aiemmin oppisopimuksella työskennelleet ja sittemmin valmistuneet ohjaavat Rakennustyö Salmisella nykyisiä opiskelijoita. Saman polun käyneet ammattilaiset ovat juuri oikeita henkilöitä ohjaamaan uusia opiskelijoita. He osaavat samaistua ja tietävät toisen tilanteen. Heillä on myös todella hyvä motivaatio työn ohjaamiseen, opettaja Savolainen kertoo innostuneesti.

Osmo Salminen muistuttaa vielä, että heillä henkilöstö kouluttautuu todella paljon. Moni on kehittänyt osaamistaan oppisopimuksella työllistymisen jälkeen ja suorittanut erikoisammattitutkintoja.

Salmisen on helppo kertoa oppilaitosyhteistyön hyödyistä, koska hänen mielestään heillä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.

—  Minusta on elinehto toimia yhdessä ammatillisen oppilaitoksen kanssa ja kehittää yhteistyötä jatkuvasti. Tulemme panostamaan tähän jatkossakin, koska suunnitelmissa on kasvattaa liiketoimintaa edelleen. Lisäksi oppilaitoksissa seurataan maailman menoa. Saamme sieltä tuoreita näkemyksiä ja uutta tietotaitoa, Salminen perustelee yhteistyön kannattavuutta.

Opettajien rooli tärkeä uudistuneessa työelämässä oppimisessa

Lopuksi Salminen muistaa kehua myös Sakkyn henkilöstön panosta laadukkaaseen yhteistyöhön. Hänelle ei nimittäin tule mieleen, että työmailla olevista opiskelijoista olisi koskaan ollut minkäänlaista haittaa.

—  Sakkyn opettajat ovat tehneet upeaa työtä ohjatessaan meille tulevia opiskelijoita. Jos laajan skaalan opiskelijoita pitää valmistua yhtä aikaa, niin ei opettajien työ helppoa ole. Siksikin nämä yksilöllisemmät opintopolut ovat hieno juttu. Toivottavasti nuoret opiskelijat ymmärtävät, miten paljon opettajat kantavat heistä huolta, Salminen muistuttaa.

Opettaja Savolainen halusi vielä korostaa, että hän ohjaa nuoria todella paljon ja kertoo esimerkkejä mihin voi erikoistua rakennusalalla. Hän antaa vinkit millaisiin yrityksiin kannattaa lähteä ja katsoo onko ominaisuudet sopivat siihen, mihin haluaa. Savolainen on ollut alalla jo 38 vuotta, joista 17 vuotta hän on toiminut opettajana. Savolaisen mukaan opiskelijaa ei voi vain lähettää työpaikoille, he tarvitsevat ohjausta ja tukea.

—  Työelämässä oppimisella on tärkeä rooli uudistuneessa koulutuksessa. Meidän oppilaitoksissa toimivien on tärkeää tunnistaa ennakoinnin tarve opiskelijoiden ohjauksessa. Katson aina opiskelijan perustaidot kuntoon ennen kuin päästän heitä työmaille. On paljon opiskelijoita, jotka tarvitsevat valmennusta. Haluamme varmistaa, että opiskelija pärjää töissä lähtiessään sinne ensimmäisen kerran, Savolainen painottaa.

 

Haluatko tarinasi Uranuurtajat.fi -sivustolle?

Jos tämä Uranuurtaja-esittely innosti ja tunnistat organisaatiosi kuuluvan samaan porukkaan, voit ilmoittaa teidän mukaan Uranuurtajiin jutun alta löytyvällä lomakkeella. Voit myös ilmoittaa meille jonkun tuntemasi henkilön tai työnantajan, joka tekee mielestäsi uraauurtavaa yhteistyötä ammatillisen oppilaitoksen kanssa.

Lue myös muut Uranuurtaja-tarinat

Uranuurtajaksi?

Ilmoittaudu tai ilmianna uraauurtava työnantaja, yrittäjä tai opettaja, jonka tarina ansaitsee tulla kerrotuksi!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

« Takaisin
Takaisin ylös