« Takaisin

Uranuurtaja-tarina

SOL Palvelut Oy

Mari Suomalainen

Taitoa ja tukea oppilaitosyhteistyöllä

Tässä juttusarjassa esitellään työnantajia ja yrittäjiä, jotka ovat hyötyneet pitkäjänteisestä kumppanuudesta ammatillisen oppilaitoksen kanssa. Yhteistyön muotoja hyödynnetään mm. rekrytointiin ja henkilöstön kouluttamiseen, esimerkiksi koulutus- ja oppisopimuksilla. 

SOL Palvelut on perheyritys, joka tarjoaa muun muassa siivouksen, tilaratkaisujen, kiinteistönhoidon sekä turvallisuuden palveluja. Yrityksen palvelujohtaja Mari Suomalainen on toiminut aktiivisesti yhteistyössä Ammattiopisto Liven kanssa, joka on pääkaupunkiseudun suurin ammatillinen erityisoppilaitos. Liven tarkoituksena on mahdollistaa oppiminen ja työnteko kaikille, myös erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. 

Suomalainen on päässyt uransa aikana tutustumaan erityisesti puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perus- ja ammattitutkinnon opiskelijoihin sekä Liven Telma-opiskelijoihin eli Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen opiskelijoihin.

– Opiskelijat tuovat työyhteisöömme paljon iloisella ja positiivisella asenteellaan. Heistä voisi ottaa mallia työntekoon ihan jokainen, Suomalainen kommentoi.

Taitaja-kisat käynnistivät yhteistyön

SOL:in ja Liven välinen yhteistyö on käynnistynyt erilaisten hankkeiden myötä. Vuoden 2017 Taitaja-kilpailut olivat taitekohta, joka vaihtoi yhteistyössä aivan uudenlaisen vaihteen silmään. Taitaja-kilpailuissa alle 21-vuotiaat opiskelijat kilpailevat ammattiosaamisessa vuosittain järjestettävässä suuressa tapahtumassa. Kun vuoden 2017 kilpailut järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa, tarvittiin paljon tekijöitä tilan kunnossapitoon ja jälkisiivoukseen liittyen. Tällöin Liven opettaja Anu Kilkku soitti SOL:issa työskentelevälle Merja Oljakalle ja kysyi, olisiko heidän mahdollista tehdä jonkinlaista yhteistyötä tapahtumaan liittyen. Oljakka koordinoi asiaa yrityksen sisällä ja yhteistyö käynnistyi.

– Liven kanssa on helppo lähteä yhteistyöhön mukaan. Heidän opettajansa ymmärtävät työelämän lähtökohdat ja järjestävät esimerkiksi opiskelijoiden ohjauksen aina pääsääntöisesti itse, Suomalainen kertoo.

Pian Liven opettajat ja Suomalainen olivat suunnitelleet yhdessä alueet, joita opiskelijat tulisivat kilpailujen aikana siistimään. Taitaja-kilpailujen aikaan Messukeskuksessa työskenteli parhaimmillaan yli sata Liven opiskelijaa, joista suurin osa oli SOL:in ohjauksessa. Jokaiselle opiskelijalle järjestettiin myös yrityksen työvaatteet.

– Näin suuren tapahtuman järjestäminen on aina iso ponnistus, mutta Liven työntekijöiden ja opiskelijoiden asenteella päästiin pitkälle. Suurin kiitos oli nähdä opiskelijat ylpeinä SOL:in vaatteet päällään työskentelemässä, Suomalainen kommentoi.

Onnistunut yhteistyö kantaa pitkälle

Kilpailut ovat poikineet Liven opiskelijoille harjoittelupaikkoja myös muissa yrityksissä heidän innostuessaan hyvin sujuneesta yhteistyöstä. He ovat päässeet harjoittelemaan työelämän taitoja myös Messukeskuksen muissa tapahtumissa, Fazerilla ja Postilla. Liven opiskelijoita on toimipisteissä myös vakituisissa työsuhteissa ja uusia yhteistyön muotoja löydetään jatkuvasti. Liven opiskelijat ovat päässeet tekemään töitä myös SOL:in asiakkaan, kauppakeskus Itiksen tiloissa. 

– Yhteistyö on edennyt luonnollisesti ja yksi yhteistyö on poikinut aina seuraavan. Asiakkaamme ovat ymmärtäneet hyvin sen, kuinka tärkeää on tarjota opiskelijoille harjoittelu- ja työpaikkoja ja mahdollistaa sitä kautta työllistyminen. Koemme tärkeäksi myös työelämäkasvattajan roolin, Suomalainen summaa.

Mitä opiskelijan valmiuksien huomioiminen on parhaimmillaan?

Opiskelijan valmiuksilla tarkoitetaan valmiutta työelämässä toimimiseen sekä ammatillisen osaamisen kehittymistä. Opiskelijan työelämässä toimimisen valmiuksia ja niiden kehittymistä tuetaan suunnitelmallisesti. Työelämäjaksojen ajoitus on yksilöllistä ja oikea-aikaista, ja opiskelija on saanut valmistautua riittävästi työelämässä oppimiseen.

Oppilaitos järjestää tapahtumia tai palveluja, joissa opiskelija ja työnantaja voivat vaivattomasti kohdata. On hyödyllistä, jos opiskelija voi välittää tietoa osaamisestaan, motivaatiostaan ja urasuunnitelmistaan työnantajalle. Opiskelijan työnhakua ja itsearviointia tuetaan sekä hänen osaamistaan dokumentoidaan.

Tutki kriittisiä pisteitä ja paranna oppilaitoksesi palvelua

Iso joukko ammatillisen koulutuksen järjestäjiä ja työelämän edustajia ympäri Suomen on tunnistanut yhdessä Parasta Palvelua -kehittämisohjelman kanssa kahdeksan tärkeää työelämässä oppimisen ”kriittisistä pistettä”. Kriittiset pisteet ovat kehittämisen kohteita ja näkemyksiä paremmasta palvelusta. 

Lue lisää opiskelijan valmiuksista ja muista kehittämisen kohteista Hyvän palvelun oppaasta >>

Lue myös muut Uranuurtaja-tarinat

Uranuurtajaksi?

Ilmoittaudu tai ilmianna uraauurtava työnantaja, yrittäjä tai opettaja, jonka tarina ansaitsee tulla kerrotuksi!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

« Takaisin
Takaisin ylös