« Takaisin

Uranuurtaja-tarina

Studio Verstas

Antti Kallio

“Myös pienempien yritySTEN tulisi rohkeasti kokeilla oppilaitosyhteistyötä ja yllättyä sen tarjoamista mahdollisuuksista”

Tässä juttusarjassa esitellään työnantajia ja yrittäjiä, jotka ovat hyötyneet pitkäjänteisestä koulutusyhteistyöstä ammatillisen oppilaitoksen kanssa.
Yhteistyön muotoja hyödynnetään esimerkiksi mahdollistamalla ammatillisten oppilaitosten opiskelijoille työelämässä oppimisen mahdollisuuksia harjoittelupaikkoja tarjoamalla sekä kehittämällä työelämässä oppimista yhdessä oppilaitosten edustajien kanssa.

Studio Verstaan perustaja Antti Kallio sai idean perustaa oman studion ja pienen mediatalon yhdistelmän, kun hän tarkasteli suomalaista kuvaamokulttuuria ja pohti, mitä siitä mahdollisesti tällä hetkellä vielä puuttuu. Tällä hetkellä Studio Verstaan työt ovatkin pitkälti yrityspuolen alusta loppuun suunniteltuja projekteja sekä esimerkiksi kokopäivän hääkuvauksia.

— Hahmottelin sellaista “one stop shop”-meininkiä, eli että asiakkaiden ei tarvitsisi haalia eri palveluja eri tarjoajilta vaan kaikki saataisiin kerralla yhdestä paikasta, meiltä. Sitten lähdin siitä pikkuhiljaa rakentamaan, freelancerista toiminimeen ja toiminimestä osakeyhtiöön ja sitä tässä nyt sitten kehitetään kokoajan porukalla eteenpäin, kertoo Kallio yrityksen kehittymisen vaiheista.

Oppilaitosyhteistyö sai alkunsa kuvauskeikalta

Studio Verstaan oppilaitosyhteistyö sai alkunsa Antin ollessa kuvauskeikalla autokoulun tiloissa. Eteisen penkillä omaa ajotuntiaan odottanut media-alan opiskelija tunnisti työkaluston omista opinnoistaan tutuksi ja rohkaistui kysymään harjoittelupaikkaa. Myöhemmin he sopivat yhdessä käytännön asiat kuntoon ja siitä asti studion arjessa on säännöllisesti ollut mukana harjoittelijoita paikallisilta oppilaitoksilta, kuten kuvallisen ilmaisun koulutukseen erikoistuneelta Pekka Halosen akatemialta, joka on yksi Keudan toimipisteistä. Harjoittelijoiden joukossa on ollut aikuisia ja nuoria. Ammattikoulutuksien perusharjoitteluiden lisäksi Kallio on pitänyt erillisiä valmennuksia, mentorointeja ja lisäkoulutuksia kysynnän mukaan.

Työelämässä oppiminen on ehdottoman tärkeää työllistymisen kannalta

Studiolla tällä hetkellä harjoitteluaan viimeistelevä, 23-vuotias media-alan opiskelija Julius näkee työelämässä oppimisen pakollisena osana tulevaa ammattivalmiuttaan.

— En voisi kuvitella opiskelua ilman tällaista mahdollisuutta. Ihan tulevan työllistymisenkin kannalta on älyttömän hyvä, että pääsee luomaan kontakteja ja katsomaan ihan käytännössä sitä oman alan työtä, Julius kommentoi.

Harjoittelun ehdottomiksi hyödyiksi hän kertoo myös sen, että harjoittelussa pääsee jatkuvasti syventämään osaamista sen kautta, että joutuu kohtaamaan uutta ja menemään välillä myös reilusti oman osaamisalueen ulkopuolelle.

— Työelämässä pääsee näkemään, miten omat erilaiset elämänkokemukset ja muut taidot pitää ottaa huomioon töitä tehdessä ja miten niitä pääsee hyödyntämään, kertoo Julius.

Myös hän opiskelijana kokee, että oppilaitos ohjaa ja koordinoi työelämässä oppimisen jaksoja niin, että käytännön ongelmia ei pääse oikeastaan koskaan syntymään. Hän kertoo olevansa myös luottavaisin mielin sen suhteen, että tukea ja ohjausta tarjotaan kyllä tarvittaessa niin työpaikoille kuin opiskelijoillekin. Julius haki harjoittelupaikkaa myös suuremmilta media-alan toimijoilta, mutta on ollut tyytyväinen siitä, että päätyi juuri Studio Verstaalle.

— On toiminut hyvin eduksi, että pääsi harjoittelemaan oikeasti pienempäänkin yritykseen. Kun työpaikka on pieni, näkee ihan oikeasti, kuinka omalla työllä on merkitys ja miten omien ajatusten ja tekojen panos näkyy.

Uusia tekijöitä ja yhteiskuntavastuun kantoa

—Onhan tässä semmoinen yhteiskunnallinenkin näkökulma, ajatus yhteiskuntavastuusta. Autetaan tätä meidän Suomen maata menestymään ja tehdään tänne uusia tekijöitä, vastaa Kallio häneltä kysyttäessä syitä lähteä mukaan yhteistyöhön oppilaitosten kanssa.

Kallio on toiminut elämässään noin viidentoista vuoden ajan erilaisissa opetus- ja valmennustehtävissä, joten oppilaitosyhteistyön tuominen mukaan yrityksen arkeen tuntui luontevalta. Yhteistyö ei ole tuottanut studiolle hänen sanojensa mukaan lisää työtä tai vaivaa, vaan pikemminkin päinvastoin. Harjoittelussa olleet opiskelijat ovat hoitaneet viestinnän koulun ja työpaikan välillä aina lähtökohtaisesti itse ja ainut molempia osapuolia vaatinut osa on ollut tunnin pituinen näyttö harjoittelun lopussa – joka sekin on tapahtunut useimmiten studion tiloissa heidän työtehtäviään tukien.

Oppilaitosyhteistyö tarjoaa myös mahdollisuuksia kehittyä tulevaisuudessa

Tulevaisuudessa Kallio näkee mahdollisuutena laajentaa oppilaitosyhteistyötä esimerkiksi markkinoinnin harjoittelijoiden pariin. Yrityksille, jotka eivät vielä ole lähteneet oppilaitosyhteistyöhön mukaan, hän haluaa lähettää terveisiä, että sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla.

— Yksikin työpaikalla oleva henkilö, joka pystyy olemaan mukana oppilaitosyhteistyössä riittää useimmiten ja uudet tuulet ja ajatukset kannattaa aina. Kuten sanoin aiemmin, tästä hyötyy myös ihan konkreettisesti, kun saa apua siihen jokapäiväiseen työntekoon, rohkaisee Kallio.

Lue myös muut Uranuurtaja-tarinat

Uranuurtajaksi?

Ilmoittaudu tai ilmianna uraauurtava työnantaja, yrittäjä tai opettaja, jonka tarina ansaitsee tulla kerrotuksi!

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia

« Takaisin
Takaisin ylös